Historia małżeńska

Nowy dramat Noaha Baumbacha to jeden z faworytów tegorocznych Oskarów. Reżyser takich filmów jak Opowieści o rodzinie Meyerowitz czy Mistress America bardzo zgrabnie połączył tematy, które krążą po Hollywood od lat i zawsze podobają się Akademikom. W Historii małżeńskiej można się bowiem doszukać śladów przebojowej Sprawy Kramerów z 1979 roku i klimatu kręconych w tym samym okresie filmów Allena. Sam reżyser wśród swoich inspiracji wymienia jeszcze Personę Bergmana, gdzieś w tle czai się przecież niedocenione Zniknięcie Eleanor Rigby.

Charlie (Adam DriverTruposze nie umierają, Człowiek, który zabił don Kichota) jest odnoszącym sukcesy reżyserem teatralnym. Nie dotarł jeszcze na Broadway, ale wydaje się, że lada moment wykona ten krok. Gwiazdą jego przedstawień jest Nicole (Scarlett JohanssonAvengers: Koniec gry, Ghost in the Shell), niegdyś aktorka filmów erotycznych, a obecnie jego żona. Kobieta nie czuje się w teatrze spełniona. Marzy o roli w serialu, jednak wymagałoby to przeprowadzki do jej rodzinnego Los Angeles. Niestety, Charlie nawet nie chce słyszeć o opuszczeniu Nowego Jorku.

Ich związek wypalił się i to czuć już w otwierającej film scenie spotkania u mediatora rodzinnego. Z małżeństwa pozostał jedynie wzajemny szacunek, przyzwyczajenie oraz kilkuletni Henry. Właśnie dlatego Nicole podejmuje decyzję o rozwodzie. Marzy o bezbolesnym rozstaniu dwójki przyjaciół, ugodzie zawartej z myślą o synku. Mimo to decyduje się na skorzystanie z usług profesjonalnej prawniczki Nory (Laura DernMcImperium, Dzika droga), która uważa, że z tej batalii jej klientka musi wyjść zwycięsko.

W Historii małżeńskiej Baumbach – jak w każdym dobrym filmie – zawarł wiele tematów. Przede wszystkim w doskonały sposób pokazuje pogarszające się relacje pomiędzy małżonkami oraz typowe przyczyny rozpadu współczesnych związków. Podkreśla również, że rozwód zawsze niesie ze sobą poważne konsekwencje i bywa szkodliwy dla wszystkich stron, zwłaszcza dla dzieci. Ponadto Baumbach dokonuje widowiskowej krytyki zarówno amerykańskiego systemu prawnego, pełnego zabawnych kuriozów, jak i samej kasty prawniczej, której destrukcyjne działania drenują kieszenie podsądnych.

Choć napięcie rośnie, a bohaterowie pokazują swoje ciemne strony, Baumbach traktuje ich z sympatią. Podkreśla przy tym – chociażby ostatnią sceną – że rozwód nie jest końcem świata. Nie musi kończyć się stereotypową nienawiścią, prędzej uświadomieniem sobie, że po rozstaniu pozostanie wyrwa. W efekcie Historia małżeńska to gorzkie, ale i ciepłe kino o współczesnych stosunkach międzyludzkich. Takie, które będzie bronić się nawet po latach.

Zobacz, jeśli:
– Cenisz dobre aktorstwo
– Lubisz świetnie napisane scenariusze
– Kręcą cię filmy, które działają na emocje

Odpuść sobie, jeśli:
– Też się rozwodzisz i twój małżonek to szuja

Michał Zacharzewski

Historia małżeńska, Marriage Story, 2019, reż. Noah Baumbach, wyst. Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Alan Alda, Ray Liotta, Julie Hagerty, Merritt Wever, Mark O’Brien

Ocena: 9/10

Polub nas na Facebooku.
Spis naszych recenzji na serwisie Media Krytyk.

7 uwag do wpisu “Historia małżeńska

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.