Anarchia

To jedna z dziwniejszych prac Szekspira. Dziwniejszych i owianych tajemnicą. Jedni twierdzą bowiem, że angielski dramatopisarz wcale Cymbelina nie napisał, a jeśli napisał, to z czyjąś dużą pomocą. Inni z kolei uważają, że artysta postanowił sparodiować swój własny styl i ośmieszyć pewne schematy, do których przyzwyczaił swoich miłośników. W efekcie sztuka stoi gdzieś w rozkroku pomiędzy rasowym dramatem a komedią i dla wielu widzów pozostaje niezrozumiała.

Wywodzący się z nizin społecznych Posthumus (Penn Badgley) bierze ślub z Imogen (Dakota JohnsonCiemniejsza strona Greya), córką króla Cymbelina (Ed HarrisGeostorm, Nocny pościg). Kiedy ten dowiaduje się o tym, razem z ukochaną żoną (Milla JovovichResident Evil, Ocalona) wygania mężczyznę ze swojego królestwa. Obrażony Posthumus zakłada się z żołnierzem rzymskiej armii Iamicho (Ethan Hawke24 godziny po śmierci), że ten uwiedzie jego żonę. Kiedy ta dowiaduje się o planach swojego męża, wyjeżdża na wybrzeże, gdzie poznaje dwóch mężczyzn. Ci okazują się jej braćmi, ofiarami politycznej rozgrywki pomiędzy wspomnianym Cymbelinem a królem Brytanii Belariusem.

Reżyser Michael Almereyda w dość nietypowy sposób podszedł do oryginalnego tekstu. Z jednej bowiem strony przeniósł go w czasy współczesne i osadził w realiach gangu motocyklowego, z drugiej zaś strony zgodnie z obowiązującą modą (Makbet) zachował oryginalne dialogi oraz często niezrozumiałe dla współczesnych widzów słownictwo. Całość okrasił piosenką Boba Dylana „Dark Eyes”, którą wykonuje Milla Jovovich. Efekt jest, najprościej mówiąc, męczący. Widzowie skuszeni doborową obsadą, którą uzupełniają między innymi Anton Yelchin (Star Trek, The Driftless Area), John Leguizamo (Bejbis, Tydzień kawalerski) i Bill Pullman (Dzień niepodległości, Zbyt wielcy, by upaść), mogą się zwyczajnie zanudzić na śmierć.

Anarchię ogląda się bowiem z trudem. Bywa niezrozumiała czy wręcz dziwaczna, czego winę ponosi scenarzysta. Niektóre sceny ze sztuki wyleciały, inne zostały skompresowane lub niepotrzebnie tak pokazane, by mnożyć niedopowiedzenia. Niektóre postacie na długo znikają z ekranu, inne tracą wiarygodność lub niepotrzebnie śmieszą. Aktorzy dwoją się i troją, by oddać ducha oryginału, lecz podejrzewam, że nie zawsze rozumieją intencje reżysera. W efekcie Anarchia okazuje się dziełem nietrafionym. Szalenie ambitnym i trudnym, lecz przynoszącym zawód. Wielka szkoda, bo to jednak mimo wszystko jedna z ciekawszych sztuk Szekspira. A już na pewno jedna z najbardziej niedocenionych.

Zobacz, jeśli:
– Lubisz Szekspira
– Kręcą cię gangi motocyklowe
– Cenisz któregoś z aktorów występujących w filmie

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie masz w domu bryku wyjaśniającego fabułę Cymbeline
– Nie wierzysz w możliwości wokalne Jovovich

Michał Zacharzewski

Anarchia, Cymbeline, 2014, reż. Michael Almereyda, wyst. Ed Harris, Ethan Hawke, Milla Jovovich, Dakota Johnson, Penn Badgley, Jorge Marcos, Anton Yelchin, Bill Pullman, John Leguizamo

Ocena: 4/10

Polub nas na Facebooku!

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Anarchia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.