Nakręcony w 2005 Hostel oczarował miłośników krwawych horrorów. Nakręcony za psie pieniądze obraz nie odniósł może tak spektakularnego sukcesu jak Blair Witch Project, ale zdobył spore grono fanów i doczekał się dwóch kontynuacji. Motel nie jest z nimi w żaden sposób związany. Nie stanowi również spin-offu. Mimo to da się dostrzec pewne podobieństwa, które pozwalają postawić tezę, że był nimi do pewnego stopnia inspirowany.
David (Luke Wilson – Krzyk 2, The Ridiculous 6) i Amy (Kate Beckinsale – Pearl Harbor, Underworld: Przebudzenie) są małżeństwem. Chyba niezbyt udanym. Podczas powrotu z rodzinnego przyjęcia psuje im się samochód. W okolicy nie ma zasięgu, jednak udaje im się znaleźć warsztat, a także położony na uboczu motel. Prowadzący go Mason (Frank Whaley – Złe miejsce, Ślicznotki) twierdzi, że są jedynymi gośćmi, i bez większych problemów wynajmuje im pokój na noc.
Tyle że nocą ktoś nie daje im spać. Łomocze w ich drzwi i dobija się też do sąsiedniego pokoju. Wydzwania do nich. David próbuje wskórać coś u Masona, ale bez rezultatu. Nie mogąc zasnąć, zaczyna przeglądać kasety video znajdujące się pod telewizorem. Na jednym z nich znajduje snuff, a więc zapis autentycznego morderstwa. Nagranie wykonano w jego pokoju. Okazuje się, że w pomieszczeniu znajdują się sprytnie ukryte kamery, które nagrywają każdy ich ruch…
Jak łatwo się domyśleć, to zaledwie wstęp do upiornej zabawy, jaka czeka Davida i Amy w przydrożnym motelu. Tu również bardzo łatwo jest postradać życie, co jest skutkiem fascynacji przemocą, torturami i śmiercią. Motel, podobnie jak Hostel, bazuje na lęku przed nieznanym. Przenosi go jednak z tajemniczej dla zachodniego widza Słowacji do daleko bardziej „normalnej” Ameryki.
Nimród Antal (Kontrolerzy) bardzo umiejętnie operuje nastrojem. Jego film, podobnie jak Hostel, opowiada o fascynacji przemocą, ale w odróżnieniu od niego nie epatuje okrucieństwem. Zamiast zniesmaczać widokiem tortur, węgierski reżyser woli budować napięcie. Sprawnie i konsekwentnie, stosując sprawdzone sztuczki. Bo Motel nie jest próbą odświeżenia gatunku. To powtórka z całkiem niezłej rozrywki.
Zobacz, jeśli:
– Lubisz thrillery, w których czuć strach bohaterów
– Potrafisz docenić budowanie napięcia
– Śledzisz, jak sobie radzi Andrzej Sekuła
Odpuść sobie, jeśli:
– Liczysz, że to będzie taki Hostel, tylko przy drodze
– Masz nadzieję popatrzeć na tortury
Michał Zacharzewski
Motel, Vacancy, 2007, reż. Nimród Antal, wyst. Kate Beckinsale, Luke Wilson, Frank Whaley, Ethan Embry, Scott Anderson, Mark Casella
Ocena: 6/10
Polub nas na Facebooku.
Spis naszych recenzji na serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.
4 uwagi do wpisu “Motel”