Pokot

Festiwalowy sukces w Berlinie może Pokotowi Agnieszki Holland zaszkodzić. Widz przychodzi do kina, spodziewając się świetnie zagranego, pełnego ukrytych znaczeń arcydzieła. Otrzymuje portret przygranicznej prowincji przemieszany z kryminałem i satyrą, podszyty ekologią, polityką oraz magicznym realizmem. Jednym kojarzy się on z powieściami o pannie Marple, innym z Twin Peaks. Najtrudniej dostrzec tu jednak wspomniane arcydzieło, zwłaszcza że gra aktorska chwilami mocno kuleje.

Akcja toczy się w Kotlinie Kłodzkiej. Ekscentryczna Janina Duszejko mieszka z dwoma psami w chatce położonej daleko od miasteczka. Kiedyś budowała mosty na Bliskim Wschodzie, dziś dorabia do skromnej emerytury ucząc w szkole angielskiego i pasjonuje się astrologią. No i walczy z kłusownikami oraz myśliwymi. Pobliskie lasy pełne są zwierzyny, dzików, saren, jeleni, ptactwa i robactwa. Miejscowi bez zastanowienia do nich strzelają. Wnyków po lesie jest pełno, a policja wydaje się nie być zainteresowana ujęciem i ukaraniem winnych.

I nagle w okolicy zaczynają ginąć ludzie. Ci, którzy szkodzą zwierzętom. Ich ciała znajduje właśnie Duszejko. Za każdym razem w pobliżu dostrzega ślady zwierząt. Zupełnie jakby przyroda postanowiła wziąć odwet za swoje cierpienia. Czy policja powinna rozważyć ten wątek sprawy? A może mordercą jest ktoś zupełnie inny? I co stało się z dwoma uroczymi psami, które posiadała kobieta? Pewnego dnia zniknęły i jak dotąd nie wróciły. Nie udało się też odnaleźć ich ciał…

Ekranizacja powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych całkiem skutecznie miesza gatunki. Chwilami jest naprawdę zabawna. Potrafi jednak zachwycić pięknie sfotografowaną przyrodą, by za chwilę zniechęcić amatorskimi planszami sugerującymi upływ czasu oraz scenami, które niczemu nie służą. Nie wszyscy aktorzy stają na wysokości zadania, zbyt często w dialogach i zachowaniach bohaterów czuć fałsz. Pokot trafia natomiast w budzący się na zachodzie nurt ekologiczny, w ciekawy sposób pokazuje również rozłam Polski na tych, co łamią prawo i tych, co próbują z nimi walczyć. To również film głęboko feministyczny. Myśliwymi są przecież przede wszystkim mężczyźni.

Michał Zacharzewski

Pokot, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, wyst. Agnieszka Mandat, Wiktor Zborowski, Jakub Gierszał, Patrycja Volny, Borys Szyc, Andrzej Grabowski

Ocena: 6/10

Polub nas na Facebooku!
Spis naszych recenzji na serwisie Media Krytyk
.

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Pokot

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s