Amok (1998)

Kiedy światowe kina podbijał Wall Street, polska publiczność niewiele wiedziała o giełdzie. Dekadę później warszawski parkiet działał już na tyle prężnie, żeby powstał Amok znanej dokumentalistki Natali Korynckiej-Gruz – obraz młodych rekinów finansjery odkrywających, że aby ktoś mógł zarobić, ktoś inny musi stracić. Takie są bowiem prawa kapitalizmu.

Dziennikarz Maciek (Rafał Maćkowiak Job, 33 sceny z życia) dostaje nowe zlecenie. Ma przygotować reportaż radiowy o giełdzie i ludziach, którzy zarabiają na niej miliony. Przypadkowo poznaje Maksa (Mirosław Baka Ostatnia misja, Jack Strong), gracza o niejasnej przeszłości, który zgadza się pokazać mu blaski i cienie inwestowania. „Pieniądze to wolność i godność. Nie są po to, żeby pławić się w nowobogackim luksusie, ale żeby nie być upokarzanym”, tłumaczy. A Maciek coraz bardziej to kupuje.

Relacja pomiędzy nimi przypomina tę z Wielkiego szu. Tam również człowiek doświadczony wciąga młodziaka w grę, której wynik jest trudny do przewidzenia. Maciek szybko ulega fascynacji starszym kolegą. Sam pochodzi z inteligenckiej rodziny, która nigdy do wielkich pieniędzy nie doszła. Maks tymczasem ma korzenie proletariackie i chorą psychicznie matkę. Uodpornił się na ideały. Stał się cyniczny, może już nawet nie wierzy w uczucia.

Amok to jeden z ciekawszych obrazów przemian zachodzących po zmianie systemu. Niby opowiada o giełdzie, ale tak naprawdę pokazuje kapitalizm. Analizuje to, jak zmieniają się ludzie dla pieniędzy i przez pieniądze. Jego wielkim atutem są też główne role. Baka, Cielecka, Maćkowiak, Majchrzak – to naprawdę świetni fachowcy. Trudno wreszcie nie docenić muzyki Michała Lorenca, zdjęć Zdzisława Najdy, dialogów Roberta Bruttera, nieżyjącego już autora paru niezłych kryminałów. W efekcie Amok to naprawdę dobry, choć trochę niedoceniony film.

Zobacz, jeśli:
– Interesujesz się giełdą
– Pamiętasz początki GPW
– Cenisz film Wall Street

Odpuść sobie, jeśli:
– Początek kapitalizmu to dla ciebie mroczne czasy

Michał Zacharzewski

Amok, 1998, reż. Natalia Koryncka-Gruz, wyst. Rafał Maćkowiak, Mirosław Baka, Krzysztof Majchrzak, Magdalena Cielecka, Ewa Gorzelak, Mirosław Zbrojewicz, Artur Żmijewski, Cezary Kosiński, Jerzy Bończak, Olgierd Łukaszewicz, Mariusz Jakus, Jerzy Gudejko, Cezary Morawski, Dominik Łoś, Marcin Markowski, Tomasz Jarosz, Robert Żołędziewski, Lech Dyblik, Andrzej Precigs, Eugeniusz Priwieziencew, Robert Więckiewicz, Tomasz Bednarek

Ocena: 6,5/10

Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność
na platformach filmowych i VOD.

Jedna uwaga do wpisu “Amok (1998)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.