Sugarland Express

Po ciepło przyjętym telewizyjnym thrillerze Pojedynek na szosie Steven Spielberg rozpoczął prace nad swoim kinowym debiutem. Wybrał scenariusz bazujący na autentycznych wydarzeniach, reprezentujący te samo kino drogi, które zapewniło mu pierwszy sukces. Trzeba przyznać, że miał nosa. Tekst został później nagrodzony na festiwalu w Cannes, sam film zaś zapewnił Spielbergowi światową rozpoznawalność. Znacznie ułatwił mu też dryfowanie po mętnych wodach Hollywoodu, z których rok później miały się wynurzyć Szczęki.

Maj 1969 roku. Lou Jean Poplin (Goldie HawnBabskie wakacje) informuje męża odsiadującego niezbyt długi wyrok, że opieka społeczna właśnie odebrała im syna i przekazała rodzinie zastępczej z tytułowego Sugarland w Teksasie. Kobieta chce czym prędzej odzyskać dziecko, dlatego przekonuje Clovisa (William Atherton) do ucieczki z więzienia. Wspólnie uprowadzają radiowóz razem z kierującym go policjantem (Michael Sacks) i ruszają przed siebie wierząc, że nikt nie zdoła ich zatrzymać.

Sugarland Express broni się jako obraz małomiasteczkowej Ameryki i prostych, poczciwych ludzi, kierujących się własnym rozumem. Lou Jean i Clovis nie do końca zdają sobie sprawę z konsekwencji swoich decyzji. Wierzą, że cel uświęca środki, że zostaną rozgrzeszeni, bo przecież jadą po własnego syna. Swą „wycieczką” wywołują olbrzymi chaos w całym stanie, a przy okazji stają się bohaterami mediów. W niektórych miasteczkach witani są niczym bohaterowie, którzy odważyli się rzucić wyzwanie bezdusznej władzy. Skojarzenia z historią Bonnie i Clyde nasuwają się same.

Spielberg nakręcił ten film w wieku 26 lat. Mimo to Sugarland Express sprawia wrażenie dojrzałej, sprawnie zrealizowanej opowieści. Nie tylko trzymającej w napięciu i stanowiącej wiarygodny obraz ówczesnej prowincji, ale również niosącej pewien przekaz. Kibicujemy bohaterom, nawet jeśli nie rozumiemy ich desperacji. Podskórnie czujemy, że mają dobre intencje, to samo czuje zresztą towarzyszący im policjant. Cóż z tego jednak, skoro finał wydaje się oczywisty…

Zobacz, jeśli:
– Lubisz filmy Spielberga
– Masz ochotę na kino drogi
– Tęsknisz za amerykańską prowincją

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz oldschoolu

Michał Zacharzewski

Sugarland Express, 1974, reż. Steven Spielberg, wyst. William Atherton, Goldie Hawn, Ben Johnson, Michael Sacks, Gregory Walcott, Steve Kanaly

Ocena: 7,5/10

Polub nas na Facebooku.
Spis naszych recenzji na serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

 

Jedna uwaga do wpisu “Sugarland Express

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.