Nieznani

Strach doskwiera twórcom filmów klasy B. Nie tak dawno widziałem Bez śladu, w którym intrygujący początek zmieniał się z czasem w sztampowe kino akcji. Twórcom zabrakło pomysłu albo właśnie odwagi, by w sposób oryginalny dokończyć opowieść. Ta sama choroba doskwiera scenarzystom Nieznanych. Opowieść zaczynają w sposób intrygujący, niczym w Pile czy Ultimatum, ale szybko popadają w schematy.

Pięciu mężczyzn budzi się w szczelnie zamkniętym magazynie. Są w opłakanym stanie: niektórzy ranni, inni pobici, jeden przywiązany do krzesła. Najgorsze, że nic nie pamiętają. Nie wiedzą, kim są, jak się tam znaleźli i co właściwie się z nimi stało. Oczywiście nie mogą wyjść na zewnątrz: drzwi są szczelnie zamknięte, okna chronią kraty, zaś ściany są na tyle grube, by nie dało się przez nie przebić. Panowie oczywiście sobie nie ufają. Podejrzewają, że jeden z nich mógł wyciąć im ten numer.

Osoby liczące na powtórkę z Cube’a, czyli niebanalną zagadkę i oryginalne zakończenie, będą solidnie zawiedzione. Fabuła szybko wpada w doskonale znane widzom koleiny i zmierza do punktu, który w kinie klasy B jest w sumie standardem. Dodam tylko to, o czym widz dowiaduje się po kilkunastu minutach projekcji. Otóż w pobliskim miasteczku dochodzi do przekazania okupu. Mimo asysty policji porywacz ucieka z okupem…

W obsadzie pojawia się kilka znanych nazwisk. Ich posiadacze spisują się przyzwoicie, ale nie są w stanie tchnąć życia w schematyczny scenariusz. Widz dość szybko domyśla się, jak wygląda całą sytuacja, nabiera trafnych podejrzeń dotyczących tożsamości bohaterów i ogląda Nieznanych już tylko po to, by przekonać się, czy miał rację. Na szczęście film nie jest długi i również nie dłuży się. To nie kontemplacyjna Zabójczyni, by przeciągać niektóre sceny w nieskończoność. Jednak dobre tempo i namiastka klimatu nie wystarczają. Tu zabrakło pomysłu.

Wojciech Kąkol

Nieznani, Unknown, USA 2006, reż. Simon Brand, wyst. Jim Caviezel, Barry Pepper, Greg Kinnear, Joe Pantoliano, Peter Stormage, Bridget Moynahan, Jeremy Sisto

Ocena: 5/10

Polub nas na Facebooku!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s