Na pokuszenie

Co czeka kobiety, które zamknie się na kilka lat w niewielkim dworku i ograniczy im do minimum kontakty z mężczyznami? Sophia Coppola filmem Na pokuszenie sugeruje, że zdziczeją. Na pozór łagodne, pod skórką skrywać będą buzujące hormony. I kiedy wreszcie jakiś facet pojawi się w pobliżu, rzucą się na niego jak stado sępów. Gość nie będzie miał najmniejszych szans.

Trwa wojna secesyjna. W niewielkiej szkole dwie nauczycielki opiekują się kilkoma uczennicami, którym rodzice nie mogli zapewnić bezpieczeństwa. Dni upływają im na nauce, modlitwie oraz poszukiwaniu jedzenia. I właśnie podczas wyprawy na grzyby mała Amy spotyka ciężko rannego żołnierza, Johna McBurneya. Choć to wróg, zabiera go ze sobą do szkoły. Mężczyzna szybko zaczyna odzyskiwać siły i zawraca w głowie swoim gospodyniom. Dławiony strachem o swoją przyszłość (po wyzdrowieniu ma zostać oddany w niewolę) zaczyna z kobietami subtelną grę…

Film Na pokuszenie powstał na podstawie gotyckiej powieści „Malowany diabeł” autorstwa dwudziestowiecznego amerykańskiego pisarza Thomasa P. Cullinana. Została ona zekranizowana już w 1971 roku. Historię z męskiego punktu widzenia opowiedział wówczas Don Siegel, obsadzając w roli głównej Clinta Eastwooda. Sophia Coppola wywróciła akcenty. Motywacje McBurneya (Colin FarrellFantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć) nie są już tak oczywiste, ważniejsze są kobiety, dla których przystojny mężczyzna okazuje się sporą atrakcją. Najstarsza z uczennic wyraźnie go kokietuje, traktuje jako przygodę i okazję do zdobycia pierwszych doświadczeń. Niewiele od niej starsza Edwina (Kirsten DunstUkryte działania) widzi w nim szansę na nowe życie, zaś dyrektorce placówki (Nicole KidmanGeniusz, Strangerland) przypomina o dawnym uczuciu.

Nastrojowe zdjęcia, dopracowane kostiumy i świetna scenografia z pewnością stanowią mocną stronę filmu. Na pokuszenie długo sprawia wrażenie eleganckiej opowieści o spotkaniu dwóch całkowicie różnych światów. Niespodziewanie jednak zmienia tonację. Historia nabiera tempa, ale i groteskowego charakteru. Zmagania bohaterów śmieszą,  miast niepokoić bądź wzruszać. To spora wada obrazu, który miał naprawdę spory potencjał. Został on jednak zmarnowany i w efekcie powstał przeciętny film…

Michał Zacharzewski

Na pokuszenie, The Beguiled, reż. Sophia Coppola, wyst. Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice

Ocena: 5,5/10

Polub nas na Facebooku!
Spis naszych recenzji na serwisie Media Krytyk.

Reklamy

5 uwag do wpisu “Na pokuszenie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.