After

Nie dajcie się zwieść pozorom. Nie zaufajcie plakatom, które krzyczą, iż to kolejne 50 twarzy Greya. After to ekranizacja przeciętnej, ale niezwykle popularnej powieści dla nastolatków. Pikanterii w niej niewiele, za to stos schematów, które starsi znają już niemal na pamięć. Młodym to najwyraźniej nie przeszkadza – ponad sto tysięcy widzów w zaledwie trzy dni to na polskie warunki wynik znakomity.

Tessa (Josephine Langford) jest typowym Kopciuszkiem. Skromna dziewczyna z małego miasteczka od lat spotyka się z jednym i tym samym chłopakiem (Dylan ArnoldŻycie nie gryzie, Halloween). Nie widzi jego kuriozalnej fryzury i zamiłowania do niemodnych sweterków, gdyż ceni go za przyjaźń, rozwagę, konserwatywne podejście do związków. Wierzy, że jak tylko skończy studia, zwiąże się z nim na stałe i urodzi mu kilkoro dzieci. Innego rozwiązania sobie nie wyobraża.

Próbą dla ich związku okazuje się być jej wyjazd na studia. To właśnie tam – za sprawą imprezowej sublokatorki – poznaje Hardina (Hero Fiennes-TiffinHarry Potter i Książę Półkrwi), pociągającego, nieco tajemniczego przystojniaka z traumatyczną przeszłością. Początkowo zdecydowanie go odrzuca. Wie, że to chłopak, który zmienia dziewczyny jak rękawiczki i bardzo beztrosko podchodzi do życia. Jednak nie jest w stanie oprzeć się dłużej magnetycznemu przyciąganiu…

Książkowy oryginał jest dużo pikantniejszy. Filmowy After stroni od nagości, nie rozpala wyobraźni (choć siedzące w kinowej sali kilkunastolatki zaczęły piszczeć, kiedy Hero Fiennes-Tiffin pojawił się na ekranie). Podąża za to bolesnymi schematami i niepotrzebnymi skrótami. Niektóre wątki – jak choćby wspomnianej w rozmowie matki bohatera – pojawiają się zupełnie niepotrzebnie i wydają się kuriozalne wobec tego, co widać na ekranie.

To nie wszystko. Główny zwrot akcji, który ma zniszczyć krzepnącą dopiero miłość (obowiązkowy motyw wszystkich komedii romantycznych), jest dla dorosłego widza tak banalny, że aż żal na niego patrzeć. Szczerze – problem dałoby się rozwiązać krótką rozmową, prostym gestem, i to bez robienia niepotrzebnej sensacji. Cóż… After zaczęło się od fan-fiction bazującej na postaci Harry’ego Stylesa (Dunkierka) z One Direction. To najlepiej mówi, kto jest adresatem tego dzieła.

Zobacz, jeśli:
– Jesteś gimnazjalistką
– Czytałaś powieść i chcesz porównać ją z filmem
– Ciekawi cię, co kręci nastolatki

Odpuść sobie, jeśli:
– Liczysz na kino erotyczne a la Grey
– Masz więcej niż 18 lat

Michał Zacharzewski

After, 2019, reż. Jenny Gage, wyst. Josephine Langford, Hero Fiennes-Tiffin, Selma Blair, Jennifer Beals, Peter Gallagher, Meadow Williams, Dylan Arnold

Ocena: 4/10

Polub nas na Facebooku!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.