Utrata (2019)

Interesująca polska krótkometrażówka, która podejmuje temat straty i jej konsekwencji. Obecnie, w czasie szczytu pandemii, kiedy codziennie z powodu wirusa cztery, pięć tupolewów odlatuje do innego świata, to bardzo ważny temat. Suche liczby podawane w mediach nie uświadamiają skali tragedii. Rozpaczy, którą przeżywają rodziny w całym kraju. A nawet na świecie.

W Utracie przenosimy się gdzieś na prowincję, do małego miasteczka lub nawet na wieś. W niedużym domu z podwórkiem mieszkała matka z trójką dzieci, córką i dwoma synami. Widzimy ich przez chwilę na nagranym komórką filmiku. Śmieją się, jedzą wspólnie obiad na podwórku, dobrze się bawią. Ale to tylko stare nagranie. Teraz córki już nie ma.

Matka całymi dniami nie wychodzi z pokoju. Zaniedbuje dom. Obowiązek opieki nad jej młodym, kilkuletnim synem spadł na syna starszego, już nastolatka. Piotrek stara się, ale nie bardzo sobie z tym radzi. Nie jest mistrzem gotowania, nie ze wszystkim nadążą. Ma też swoje życie, swoje pasje. I też brakuje mu siostry. Ucieka w motocykl, przy którym dłubie, w nocne spotkania ze znajomymi. Stara się nie przebywać w domu, choć musi, bo potrzebuje go brat.

To krótki, ale ciekawy film. Poruszający, ale na pewno nie łzawy. Nie afiszuje się z cierpieniem. Raczej ucieka w nie, tak jak robią to bohaterowie. Pokazuje, jak radzą sobie z tytułową Utratą. Praca dyplomowa Natalii Nylec jest chwilami łopatologiczna, no i pozbawiona wniosków. Stanowi raczej uchwycenie pewnego stanu rzeczy. Ale to dobra produkcja, sprawnie zrealizowana. Żadne tam stracone piętnaście minut.

Zobacz, jeśli:
– Lubisz krótkometrażówki
– Chce przypomnieć sobie o bólu związanym ze śmiercią

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie cierpisz filmów ponurych
– Nie lubisz, gdy wnioski nie wylewają się z filmu

Michał Zacharzewski

Utrata, 2019, reż. Natalia Nylec, wyst. Jowita Budnik, Oskar Jarzombek, Maksymilian Zieliński, Katarzyna Janiszewska

Ocena: 5/10

Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.