Lubię, kiedy filmy pozwalają mi czegoś się dowiedzieć. Opowiadają o ciekawych ludziach lub wydarzeniach, pozwalają zajrzeć w niezwykłe miejsce albo poznać specyfikę nieznanych mi zawodów. Konwojent, francuski thriller z 2004 roku, należy do tej ostatniej kategorii. Opowiada bowiem o ludziach, którzy ochraniają transporty pieniędzy pomiędzy placówkami banków.
Vigilante, niewielka firma świadcząca usługi konwojowe, znajduje się w poważnym dołku. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy jej transporty zostały zaatakowane trzy razy. Za każdym razem bandytom udało się ukraść pieniądze, zaś konwojujący je ochroniarze zginęli. Pozwy, odszkodowania, utrata zaufania klientów – wszystko to grozi bankructwem. Nic dziwnego, że atmosfera w firmie nie jest najciekawsza, a jej pracownicy są coraz bardziej zestresowani.
I właśnie w takiej sytuacji pojawia się nowy pracownik. To Alexandre (Albert Dupontel), mężczyzna przed pięćdziesiątką. Kim jest? Zwykłym bezrobotnym, który z braku laku postanowił zostać konwojentem? Mało prawdopodobne, bo z pensji 1200 euro wynajmuje pokój w hotelu za 1450 euro miesięcznie. A zatem wtyczką złodziei, którzy przygotowują kolejny skok? Policjantem pracującym incognito? A może kretem podrzuconym przez amerykańską konkurencję, która rozważa przejęcie Vigilante?
Wątek sensacyjny zajmuje tylko część filmu Konwojent. Sporo tu bowiem prozy życia, rozmów w bazie, procedur, rzadkich treningów strzeleckich, przejazdów transporterem. Reżyser Nicolas Boukhrief zdecydował się na minimalistyczną formę, budując klimat ze scen pozornie nudnych i niewiele wnoszących do opowieści. Zadbał jednak o odpowiednio mroczny nastrój i efektowny finał. Nakręcił tym samym historię z pogranicza dramatu i kina noir. Na tyle dobrą, że mówi się o jej hollywoodzkim remake’u.
Zobacz, jeśli:
– Lubisz niebanalne thrillery
– Cenisz minimalizm w kinie
– Ciekawi cię praca konwojenta
Odpuść sobie, jeśli:
– Liczysz, że to odpowiednik polskiego Konwoju
Michał Zacharzewski
Konwojent, Le convoyeur, Cash Truck, 2004, reż. Nicolas Boukhrief, wyst. Albert Dupontel, Mathieu Thomassin, Jean-Paul Zehnacker, Aure Atika, Sami Zitouni, Olivier Loustau, Claude Perron, François Berléand, Jean Dujardin
Ocena: 6/10
Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.