Pytanie do Boga

Jerozolima, czasy współczesne. archeolog Sharon Golba (Olivia WilliamsSiódmy syn, Odważ się zdobyć faceta) na zapleczu sklepiku odkrywa nienaruszony grobowiec sprzed dwóch tysięcy lat. Pochowano w nim człowieka bogatego, który zginął jednak śmiercią nietypową dla ludzi bogatych – został bowiem ukrzyżowany. Najprawdopodobniej wykonywał zawód cieśli, a na jego czaszce widać ślady korony cierniowej. Jeśli dodać do tego znajdującą się w grobie złotą monetę z wizerunkiem Poncjusza Piłata, wnioski zaczynają nasuwać się same.

Czy może to być grób Jezusa Chrystusa? A jeśli tak, to czy – wbrew zapisom ewangelii – człowiek ten zwyczajnie umarł i został pochowany? Czy doszło do zmartwychwstania? Pytanie do Boga pozwalają uświadomić sobie ewentualne konsekwencje takiego odkrycia. Dla religii, w tym religijnych ekstremistów, jak również i dla polityki. Nic dziwnego, że znalezisko szybko staje się obiektem zainteresowania Watykanu. Na miejscu pojawia się ojciec Matt Gutierrez (Antonio Banderas Legenda Zorro, Doktor Dolittle), który ma przyjrzeć się sprawie bliżej.

Ktoś może powiedzieć, że Pytanie do Boga próbuje zasiać ferment wśród osób wierzących i wywołać skandal, że próbuje podważyć religijne kanony. W rzeczywistości Jonas McCord opowiada o znaczeniu zmartwychwstania we współczesnej wierze. A raczej nie McCord, tylko Richard Ben Sapir, autor książki, na której oparty jest scenariusz filmu. Sam reżyser sprowadza ją chwilami do nieco ciężkawej historyjki sensacyjnej. Pewne pytania stawia, przygląda się też problemowi konfliktu izraelsko-palestyńskiego, ale opowieści nie zapewnia oczekiwanej głębi.

Atutem filmu są technikalia. Zdjęcia Vilmosa Zsigmonda (Sliver, Sen Kasandry) wypadają co najmniej dobrze, zaś za scenografię odpowiadał Polak Allan Starski (Ukryta gra, Pokłosie). Dzięki ich ciężkiej pracy Pytanie do Boga na pewno swoich miłośników zajmie; zresztą sam temat jest ciekawy. Mnie zabrakło w tej opowieści konkretnej decyzji reżysera. Jeśli idzie w skandal, to… skandalu tu za mało. Jeśli idzie w sensację, interesujące śledztwo, zagadkę, to obraz też rozczarowuje. Brakuje tu też głębszych wniosków, by uznać Pytanie do Boga za próbę zmierzenia się z tematem szerokiego kryzysu wiary. Możliwości było więc wiele, McCord nie wybrał żadnej…

Zobacz, jeśli:
– Interesujesz się tematyką religijną
– Ciągnie cię do archeologii

Odpuść sobie, jeśli:
– Pomysł na film uważasz za niepotrzebne skandalizowanie
– Liczysz na odpowiednio głęboki film

Michał Zacharzewski

Pytanie do Boga, The Body, 2001, reż. Jonas McCord, wyst. Antonio Banderas, Olivia Williams, John Shrapnel, Derek Jacobi, Jason Flemyng, John Wood

Ocena: 5/10

Polub nas na Facebooku.
Spis naszych recenzji na serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD. 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.