Kochanek

Jean-Jacques Annaud po mistrzowsku buduje nastrój. Operuje pięknymi kadrami i w przyjemny, niekiedy wręcz zjawiskowy sposób opowiada o naturze. O Niedźwiadku, o wilkach z Wilczego totemu. W Kochanku z 1992 roku postanowił przyjrzeć się bliżej ludziom. A ściślej młodej dziewczynie odkrywającej w sobie kobietę oraz dwukrotnie starszemu od niej Azjacie, który wpada w jej sidła. Z wzajemnością.

Dzieli ich wszystko. Wiek, pozycja społeczna, pochodzenie. Spotykają się na promie płynącym przez Mekong w przedwojennych jeszcze Indochinach. Natychmiast czują do siebie pociąg. Tyle że ona ma zaledwie piętnaście lat. Jest córką Francuzki, miejscowej nauczycielki, nosi skromną, starą sukienkę i uroczy kapelusik. On jest bogatym Chińczykiem z dobrego domu, ukończył studia w Paryżu, a rodzina znalazła mu już narzeczoną. Mimo to proponuje, że podwiezie dziewczynę do domu swoją limuzyną. Nie będzie to ich pierwsze spotkanie…

Annaud nie podąża jednak drogą Lolity. Bohaterowie Kochanka wiedzą, że rodzące się między nimi uczucie jest bez szans. Nie oszukują się co do tego. To pozwala reżyserowi przyjrzeć się plastyce ich związku, spróbować go zrozumieć, pokazać jego piękno. Piękno uczucia, a nie mechanicznego seksu, który króluje we współczesnych filmach z dodatkiem „erotyczny”. Oczywiście świat dowiaduje się o ich związku i stara się go wykorzystać. Dzięki temu Annaud ma czas, by pokazać szerszą perspektywę. Przyjrzeć się Indochinom sprzed lat.

Reżyser nie unika przy tym scen miłosnych, które w momencie premiery filmu wywołały spory skandal. Co prawda Jane March (Barwy nocy) podczas zdjęć miała ukończone osiemnaście lat, jednak jej bohaterka była znacznie młodsza. Czy dziś Annaud też wzbudziłby dyskusję? Wątpię, a szkoda, bo przyczyniły się one do wzrostu zainteresowania tym niewątpliwie ciekawym i dobre zrealizowanym filmem.

Zobacz, jeśli:
– Cenisz kino Annauda
– Interesują cię Indochiny
– Nie masz dziewczyny / chłopaka i jest ci źle

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz erotyki
– Nie lubisz Azjatów
– W ogóle nic nie lubisz

Michał Zacharzewski

Kochanek, The Lover, L’Amant, 1992, reż. Jean-Jacques Annaud, wyst. Jane March, Tony Leung, Arnaud Giovaninetti, Frédérique Meininger, Melvil Poupaud

Ocena: 7/10

Polub nas na Facebooku!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.