
A kochanek miał sto w reżyserii Howarda Hawksa to jedna ze schyłkowych komedii ery kina niemego. O tym, jak wielką dźwięk robił różnicę, najlepiej świadczy fakt, że zaledwie trzy lata po premierze filmu nakręcono jego remake. Tym razem „mówiony”, z udziałem Spencera Tracy i Jean Harlow.
Spike jest marynarzem. Pływa po niemal całym świecie i rzeczywiście w każdym porcie ma dziewczynę. Po przybyciu na miejsce odnajduje jej adres w podręcznym notatniku i zaraz stawia się na miejscu. Sęk w tym, że coraz częściej spóźnia się. Za każdym razem odkrywa, że ktoś go uprzedził. Ktoś, kto pozostawia dziewczynom pamiątki po sobie, małe serduszka, które symbolizują, że nie były Spike’owi wierne…
Wbrew pozorom nie jest to główny wątek A kochanek miał sto. Po kilkudziesięciu minutach zagadka zostaje rozwiązana i jej miejsce zajmuje kolejna tajemnica, tym razem związana z dziewczyną, w której Spike zakochuje się na amen. Ona również się zakochuje, tyle że w jego pieniądzach. Choć brzmi to poważnie, a wątków dramatycznych nie brakuje, film pozostaje komedią pełną slapstickowych bójek, szalonych pogoni, absurdalnych zwrotów akcji.
Nie da się ukryć, że obraz się postarzał. Fabuła wydaje się dziś naciagana, a wiele rozwiązań fabularnych rozczarowuje swoją naiwnością. Wiele scen razi sztucznością, co uświadamia, jak daleką drogę przeszło w ciągu ostatnich stu lat kino. Bo w 1928 roku A kochanek miał sto obwołano hitem i chwalono staranną reżyserię. Dziś mówionoby, że to półamatorska szmira.
Zobacz, jeśli:
– Cenisz kino nieme
– Lubisz slapstick
Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz czarno-białych produkcji
– Razi cię przerysowane aktorstwo dawnych filmów
Michał Zacharzewski
A kochanek miał sto, Dziewczyna w każdym porcie, A Girl in Every Port, 1928, reż. Howard Hawks, wyst. Victor McLaglen, Robert Armstrong, Louise Brooks, Natalie Kingston, Myrna Loy, Clarence Wilson, William Demarest, Gladys Brockwell, Natalie Joyce, Maria Casajuana, Leila Hyams, Francis McDonald, Sally Rand, Eileen Sedgwick, Felix Valle, Henry Armetta
Ocena: 5/10
Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.