Na czarno

W 1994 roku Zbigniew Zamachowski wystąpił w ciepłej, francuskiej komedii obyczajowej Na czarno. Film dotarł również i do polskiej telewizji, ale potem zaginął. Dziś mało kto o nim pamięta, a szkoda – to całkiem przyjemna produkcja mająca oswoić widzów z problemem emigracji.

Główną bohaterką jest dziarska osiemdziesięcioletnia staruszka imieniem Charlotte (Neige Dolsky), która od śmierci męża mieszka samotnie w przytulnym mieszkaniu i nie chce się z niego wyprowadzić. Co prawda córka próbuje przekonać ją, iż powinna zamieszkać w luksusowym domu spokojnej starości, gdzie miałaby całodobową opiekę, ale Charlotte nie chce o tym słyszeć. Niemal całe życie spędziła w tym budynku i wiążą się z nim wszystkie jej najlepsze wspomnienia.

Zbiega się to w czasie z początkiem remontu fasady kamienicy. Wśród robotników stawiających rusztowania wyróżnia się operatywny Jacek (Zbigniew Zamachowski), który pewnego dnia ratuje życie Charlotte. Zauważa staruszkę leżącą na ziemi, wybija szybę i wchodzi przez okno do środka, zakręca gaz, po czym ulatnia się przed przybyciem zaalarmowanej przez sąsiadkę straży pożarnej. Mężczyzna jest bowiem we Francji na czarno, pracuje nielegalnie, co będzie miało swoje konsekwencje.

Na czarno jest ciepłą i niekiedy zabawną opowieścią o nietypowej przyjaźni starszej kobiety, która nie opuszcza już swojego mieszkania, i młodego, wydawałoby się prostego robotnika z dalekiej Polski. Rozprawia się jednocześnie z wizerunkiem polskich emigrantów, za którymi wówczas we Francji nie przepadano. Szkoda, że polska telewizja nie przypomina już tej produkcji. Nie straciła ona na aktualności, a kto wie, może nawet zyskała.

Zobacz, jeśli:
– Uda ci się trafić na ten film
– Lubisz Zamachowskiego
– Chętnie oglądasz powolne, ciepłe filmy

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz emigrantów

Michał Zacharzewski

Na czarno, Le clandestin, 1994, reż. Jean Louis Bertuccelli, wyst. Neige Dolsky, Jean-Luc Buquet, Zbigniew Zamachowski, Claire Prévost, André Chaumeau, Dominique Marcas, Rebecca Potok, Julien Courbey, Gérard Darier, Samir Guesmi Ahmed, Olivier Pajot, Georges Staquet

Ocena: 7/10

Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.