Tam, gdzie rosną poziomki

Tam, gdzie rosną poziomki to jeden z najwybitniejszych filmów Ingmara Bergmana i zarazem obraz, który uchodzi za arcydzieło światowego kina. Oryginalny tytuł Smultronstället oznacza miejsce, w którym rosną poziomki, ale jednocześnie zakątek o sporej wartości sentymentalnej. Warto o tym pamiętać, siadając przed ekranem.

Profesor Isak Borg ma 78 lat i jest wdowcem. Człowiekiem upartym i samolubnym, choć cenionym z uwagi na spore osiągnięcia naukowe. Właśnie wybiera się z Sztokholmu do Lund, by odebrać tytuł honoris causa. Podróż, w którą zabiera ciężarną synową i kilkoro przypadkowych pasażerów, będzie dla niego okazją do sentymentalnej wyprawy w przeszłość. Podsumowania całego swojego życia i pogodzenia się z popełnionymi błędami.

Film Bergmana jest gorzką, choć i melancholijno-sentymentalną opowieścią o przemijaniu, historią człowieka, który ma czego żałować. W serii retrospekcji poznajemy jego trudne dzieciństwo i niewłaściwe wybory, w tym rozczarowanie małżeństwem. Bergman na ten mocno psychologiczny obraz nakłada bogatą symbolikę. Niczym wytrawny malarz, w każdym kadrze stara się zawrzeć więcej, niż można wyczytać ze słów bohaterów. Na to zaś przeciętny współczesny widz nie jest przygotowany.

Tam, gdzie rosną poziomki to film, który można interpretować na wiele różnych sposobów. Doszukiwać się w nim prawd o ludziach, ale i o sztuce. Spoglądać z perspektywy socjologicznej, religijnej czy naukowej, zastanawiać się nad niedostatkami młodych, ale i starych. Można dumać nad sensem życia, ale i nad katalogiem grzechów. Można sporo dowiedzieć się o sobie…

Zobacz, jeśli:
– Nie boisz się arcydzieł
– Lubisz kino psychologiczne

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie cierpisz myśleć
– Nie lubisz starych, czarno-białych zabytków muzealnych

Michał Zacharzewski

Tam gdzie rosną poziomki, Smultronstället, Wild Strawberries, 1957, reż. Ingmar Bergman, wyst. Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Jullan Kindahl, Folke Sundquist, Gunnar Sjöberg, Max von Sydow, Naima Wifstrand, Gertrud Fridh, Åke Fridell, Per Skogsberg, Gunnel Lindblom

Ocena: 8/10

Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.