Miłość i śmierć

Zawsze powtarzam, że śmieszne filmy to Woody Allen kręcił w początkach kariery. Wtedy jeszcze, kiedy był przede wszystkim znanym komikiem estradowym, miał bliski kontakt z publicznością i nie ciągnęło go do dramatów. Oczywiście wciąż był człowiekiem piekielnie inteligentnym i oczytanym, ale nie bawił się w podpatrywanie życia. Raczej tworzył własną rzeczywistość, mocno oderwaną od tej prawdziwej.

W Miłości i śmierci zaprasza nas w początki XIX wieku, kiedy to Napoleon rusza na Rosję. Borys (Woody AllenBierz forsę i w nogi, Casino Royale) nie bardzo jest z tego powodu zadowolony. Najchętniej siedziałby dalej na dworze i marzył o pięknej Sonii (Diane KeatonTajemnica morderstwa na Manhattanie, Przeprowadzka). Niestety, wygląda na to, że będzie musiał zaciągnąć się do armii. A problem polega na tym, że jest tchórzem i pacyfistą…

Osoby, które znają Allena z jego późniejszych filmów, mogą być zaskoczone absurdalnym humorem i sporą ilością slapsticku. Niektóre żarty zupełnie nie przypominają tych, które można usłyszeć chociażby w Na karuzeli życia. Przede wszystkim pokazują Borysa jako prowincjonalnego nieudacznika, półgłówka obdarzonego instynktem samozachowawczym. Gdzieś w tle czuć echa klasycznych amerykańskich komiksów, braci Marx czy Charliego Chaplina.

Oczywiście Miłość i śmierć nie jest płytką, głupiutką komedią dla mas. Znawcy klasycznej literatury rosyjskiej doszukają się tu odniesień do Tołstoja czy Dostojewskiego, docenią też świetnie dobraną muzykę Prokofiewa. Młodsi widzowie zauważą z zaskoczeniem, iż młoda Diane Keaton była niezwykle podobna do Anny Kendrick, zaś fani statystyk ze zdziwieniem stwierdzą, że Miłość i śmierć znalazła się w pierwszej dwudziestce największych komercyjnych hitów 1975 roku. Kiedyś po prosty Allen świetnie się sprzedawał. Był komercyjny, choć nie był komercyjny.

Zobacz, jeśli:
– Chcesz zobaczyć innego Allena niż obecnie
– Cenisz sobie klasykę rosyjskiej literatury
– Lubisz się śmiać

Odpuść sobie, jeśli:
– Masz uczulenie na Allena

Michał Zacharzewski

Miłość i śmierć, Love and Death, 1975, reż. Woody Allen, wyst. Woody Allen, Diane Keaton, Olga Georges-Picot, Jessica Harper, Jack Lenoir, James Tokan

Ocena: 8/10

Polub nas na Facebooku!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.