Apocalypto

Tuż po spektakularnym sukcesie Pasji Mel Gibson postanowił przygotować film na bazie dokładnie tej samej formuły. A więc nagrać go w lokalnym narzeczu, wiernie odtworzyć realia epoki, nie unikać nagości i brutalności. Wyszło… Apocalypto.

Przenosimy się do amerykańskiego lasu deszczowego i przyglądamy bliżej jednemu z żyjącym w nich plemion. Wojownik imieniem Łapa Jaguara podczas polowania napotyka uciekinierów mówiących o wielkiej wojnie. Wkrótce do ich wioski dociera oddział Majów i dokonuje rzezi. Ginie ojciec Łapy Jaguara, on sam zaś – po ukryciu swojej żony i dziecka – zostaje schwytany. Ma trafić wraz z innymi jeńcami do miasta, gdzie kobiety zostaną sprzedane, mężczyźni zaś skierowani ofiarowani okrutnemu bogu…

Nietrudno się domyśleć, że Łapa Jaguara będzie próbował uciec i uratować bliskich. I że Majowie ruszą jego śladem. Przy okazji poznamy bliżej ich religię, zobaczymy olbrzymie piramidy, które wznosili, a także usłyszymy o szerzących się chorobach, zapewne przywiezionych przez białych najeźdźców. Dialogi nagrane w języku jukatańskich Majów też robią wrażenie, podobnie jak odtworzone ze sporą dbałością o detale stroje czy sprzęty. No i ta zieleń dżungli. Muzyka Jamesa Hornera.

Gibson dotyka aktualnych tematów, degradacji politycznej społeczeństw czy kwestii niszczenia środowiska. Pokazuje świat u progu nowej ery, ery człowieka białego, który bardzo szybko zmiażdżył dawne imperia. Szkoda, że reżyser mocno się w tym wszystkim gubi. Miesza Majów z Aztekami, tych pierwszych – cytatem z Duranta – oskarża o upadek cywilizacji, myli okresy (pandemie przedstawione w filmie nawiedzały ten region w IX wieku), zapodaje humor współczesny, co prawdopodobnie nie ma pokrycia w faktach. Ale z drugiej strony, jakie to ma znaczenie? Apocalypto jest solidną rozrywką i jako taką należy ją docenić.

Zobacz, jeśli:
– Lubisz zielone
– Kochasz opowieści o plemionach

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie cierpisz brutalności
– Znasz historię lepiej od Gibsona

Michał Zacharzewski

Apocalypto, 2006, reż. Mel Gibson, wyst. Rudy Youngblood, Dalia Hernández, Jonathan Brewer, Morris Birdyellowhead, Carlos Emilio Baez, Amilcar Ramírez, Raoul Max Trujillo, Israel Contreras, Israel Rios, Mayra Sérbulo, Gerardo Taracena, María Isabel Díaz Lago, Fernando Hernandez , Espiridion Acosta Cache, Iazúa Laríos, Pepe Suárez, Rodolfo Palacios

Ocena: 7/10

Polub nas na FacebookuTikToku i Instagramie.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.