Napad to wyprodukowany przez Quentina Tarantino film niejakiego Rogera Avary’ego, współautora scenariusza do Pulp Fiction. Nic dziwnego, że to mocne, męskie kino, historia bardzo złych ludzi, którzy robią bardzo złe rzeczy. I robią to z, khem, finezją…
Zed (Eric Stoltz – Efekt motyla) po latach wraca do Paryża. Gadatliwy taksówkarz, którego łapie na lotnisku, odstawia go do hotelu i załatwia pannę do towarzystwa, niejaką Zoe (Julie Delpy – Odwrócić przeznaczenie). Zed i Zoe znajdują wspólny język i zbliżają się do siebie. Spędzają ze sobą upojną noc. Rankiem dziewczynę wyrzuca z pokoju Eric (Jean-Hugues Anglade – Sto i jedna noc), wspólnik Zeda. W końcu mają robotę do wykonania. Chodzi o bank…
Napad to historia napadu, który idzie nie tak, jak powinien. Eric niby gromadzi ekipę i opracowuje plan, ale sytuacja powoli wymyka się mu spod kontroli. Stąd właśnie przemoc, która wzbudziła zachwyt części krytyków. Docenili oni zgrabnie napisane postacie oraz ciekawe pomysły stylistyczne. Świetną rolę Anglade. Inni czepiali się jednak samej historii, nazywając ją wtórną i przewidywalną. Nihilistyczną.
O filmie było głośno po premierze Pulp Fiction i nie bez powodu. Czuć tu podobny klimat. Także klimat Wściekłych psów. Niestety, Napad jest obrazem nieco słabszym, choć niewątpliwie mającym swój urok i styl. Roger Avary bez wątpienia miał talent, więc szkoda, że nigdy już nie nakręcił tak udanego dzieła. Stąd nie brakuje teorii, że Tarantino nieco intensywniej maczał swoje paluszki w tej produkcji…
Zobacz, jeśli:
– Lubisz kino Tarantino
– Też planujesz napad na bank
Odpuść sobie, jeśli:
– Masz uczulenie na przemoc
– Nie lubisz nihilistów
Michał Zacharzewski
Napad, Killing Zoe, 1993, reż. Roger Avary, wyst. Eric Stoltz, Jean-Hugues Anglade, Julie Delpy, Ron Jeremy, Salvator Xuereb, Gary Kemp, Kario Salem, Bruce Ramsay, Tai Thai, Martin Raymond, Elise Renee, Cecilia Peck, Kimberly Beck, Michel Jean-Philippe, Bernard Baski
Ocena: 7,5/10
Polub nas na Facebooku.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.