Filar (1962)

Niepokojący, sugestywny, ale też mocno „artystyczny” film krótkometrażowy z motywem podróży w czasie. Nowofalowy Filar powstał w 1962 roku, zaledwie 17 lat po zakończeniu wojny, i jej atmosferę mocno jeszcze w tej produkcji czuć. Twórcy Fallouta i 12 małp mieli się czym inspirować…

Niezwykła jest już forma tego półgodzinnego dzieła. Na Filar składa się seria kilkuset statycznych, czarno-białych zdjęć, którym towarzyszy głos narratora. Tym samym filmowi bliżej do słuchowiska radiowego czy też powieści fotograficznej niż klasycznego widowiska, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Seria nie zawsze czytelnych, często niedoświetlonych diapozytywów, które oglądamy, przekłada się na poetyckość filmu i towarzyszącą seansowi atmosferę.

Historia zaczyna się w przyszłości, po trzeciej wojnie światowej, tej atomowej. Największe miasta świata legły w gruzach, a ludzie ukryli się w gigantycznych schronach i tam próbują coś zmienić. Główny bohater, nieznany z imienia mężczyzna, zostaje w ramach eksperymentu wysłany w przeszłość. Z okresu przedwojennego pamięta jedynie zamieszanie na lotnisku, jakieś morderstwo, którego był świadkiem jako dziecko. Być może ono stanowi klucz do rozwiązania problemu.

Filar może znudzić. Niektórym wyda się banalny, innym ciężkawy i przede wszystkim niejasny. Dziwny. Tak jak i jego polski tytuł – bardziej poprawny Pomost przegrał najwyraźniej w przedbiegach. Nie da się jednak ukryć, że wielu twórców – filmowców, pisarzy, muzyków, autorów gier – przyznaje się do inspiracji tą produkcją. Czyli jednak coś w niej jest…

Zobacz, jeśli:
– Lubisz historie z motywem podróży w czasie
– Nie zamykasz się przed kinem eksperymentalnym

Odpuść sobie, jeśli:
– Już hasło „statyczne czarno-białe zdjęcia” cię przestraszyło
– Masz dość wojen atomowych i nawet sama taka tematyka cię odrzuca
– Za prawdziwych artystów uważasz cyrkowców, a nie jakiś filmowców czy pisarzy

Michał Zacharzewski

Filar, Pomost, La Jetee, 1962, reż. Chris Marker, wyst. Jean Négroni, Davos Hanich, Hélene Chatelain, Étienne Becker, Ligia Branice, Jacques Ledoux, William Klein, Janine Klein

Ocena: 7/10

Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Reklama

Jedna uwaga do wpisu “Filar (1962)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.