Teleskop Hubble’a odkrywa wszechświat

Wygląda jak wielka, metalowa puszka. Jeden z wielu śmieci unoszących się w kosmosie. Jednak wyniesiony w 1990 roku na orbitę Kosmiczny Teleskop Hubble’a to jedna z najważniejszych zaprojektowanych przez człowieka konstrukcji, jakie kiedykolwiek się tam znalazły. Opowiada o tym – nieco chaotycznie, ale ciekawie – japoński film dokumentalny Teleskop Hubble’a odkrywa wszechświat.

Chaotycznie? Owszem. Początkowo podziwiamy zdjęcia z kosmosu i dowiadujemy się, że w 2009 roku teleskop zyskał nowe, znacznie lepsze urządzenia obserwacyjne, dzięki którym mógł zobaczyć znacznie więcej. Dowiadujemy się o problemach technicznych związanych z tą naprawą i dokonanych przez konstrukcję odkryciach. Dopiero potem poznajemy tę historię od początku, czyli od zaprojektowania przyrządu i wysłania go w kosmos.

Wydaje się jednak, że nie to było w tym filmie najważniejsze. Jego twórcy chcieli nam uświadomić, jak wiele już zobaczyliśmy. Setki miliardów galaktyk, a w każdej miliardy gwiazd to jak na wszechświat liczący 13,8 miliarda lat naprawdę dużo. I te galaktyki żyją. Rozszerzają się i kurczą, zderzają, rodzą na nowo. Wiele tego typu zjawisk można zobaczyć na zdjęciach dostarczonych przez Hubble’a. Trzeba je tylko odpowiednio przeanalizować, co wcale do łatwych zadań nie należy.

Niesamowite jest to, że teleskop nie pokazuje aktualnego stanu gwiazd. Z uwagi na ich oddalenie rejestruje ich stan sprzed lat. Milionów czy wręcz miliardów lat. Tym samym podziwiamy dawny wygląd poszczególnych galaktyk. Naukowcom udało się dotrzeć do śladów układów sprzed 13,2 miliarda lat, a więc niemalże z samych początków historii naszego wszechświata. Możliwe, że kiedy w marcu 2021 roku miejsce Hubble’a zajmie nowy Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, zobaczymy na zdjęciach Wielki Wybuch. Bardzo jestem tego ciekaw…