The Scopia Effect

„Basia! Basia!”, woła na główną bohaterkę jej przyjaciółka. Nic dziwnego. Dziewczyna jest Polką i gra ją Joanna Ignaczewska. W jednej ze scen The Scopia Effect uczy koleżankę z pracy polskiego przekleństwa, w innej opowiada o tym, jak świętuje się w naszym kraju Boże Narodzenie. Szkoda, że zachodni widzowie kojarzyć będą te informacje z naprawdę słabą produkcją, źle wyreżyserowaną, ciężkawą, a przede wszystkim niskobudżetową.

Basia mieszka w Wielkiej Brytanii i cierpi na chroniczną depresję. Od pewnego czasu uczęszcza na terapię, która nie przynosi spodziewanych rezultatów. Dziewczyna decyduje się więc na leczenie hipnozą. Podczas sesji cofa się do swojego dzieciństwa, a potem wyrusza na znacznie głębszą wędrówkę – do poprzednich wcieleń. Okazuje się, że również i one były niezwykle traumatyczne. Najgorsze, że przypadkowo uwalnia ukryte w głębi swojego umysłu prastare zło, które od tej pory nie będzie dawać jej spokoju, mieszać rzeczywistość z fikcją, teraźniejszość z wiekami minionymi.

Pomysł sam w sobie jest ciekawy, nie brakuje również przyjemnych dla oka ujęć. Problem w tym, że projekt zdecydowanie przerósł twórców. Mające w zamierzeniu wyglądać efektownie sceny ze średniowiecznej Europy czy Japonii wyglądają, jakby zostały nakręcone w krzakach za miastem. W efekcie cała historia sprowadza się do dręczenia Basi, która bez przerwy odpływa, widzi jakieś zjawy albo wrzeszczy i głośno dyszy.

Podskórnie film niepokoi jednak i chwilami nieźle buduje atmosferę. Wiele scen ciągnie się jednak w nieskończoność i zwyczajnie nuży. Cóż z tego, że Ignaczewska daje z siebie wszystko, skoro widz bardzo szybko ma dość zarówno jej, jak i całej opowieści. The Scopia Effect znajduje swoich fanów głównie wśród krytyków specjalizujących się w niszowym kinie science-fiction. Porównują go do Mullholland Drive, dzieł Kubricka czy Nolana. Moim zdaniem zdecydowanie na wyrost.

Wojciech Kąkol

The Scopia Effect, reż. Christopher Butler, wyst. Joanna Ignaczewska, Louis Labovitch, Akira Koieyama, Genevieve Sibayan

Ocena: 2,5/10

Polub nas na Facebooku!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s