
Trwający zaledwie dwanaście minut dokument Ana pokazuje pracę tytułowej młodej Francuzki. Ana zajmuje się imigrantami. Ma pod swoją opieką trzydziestu pięciu mężczyzn, którzy uciekli ze swoich krajów i starają się otrzymać azyl w kraju nad Loarą i Sekwaną. Opowiadają różne historie, w większości tragiczne. Tęsknią za rodzinami. Często jednak nie mieli wyboru – musieli wyjechać.
Tak jak jeden z jej pierwszych rozmówców, który uciekł z Afganistanu. Zostawił tam rodziców i rodzeństwo. Samemu ledwo uszedł z życiem, długo leżał w szpitalu, teraz jest we Francji i próbuje się odnaleźć. Język zna słabo, ale cóż zrobić. Ana rozmawia ze swoimi podopiecznymi również po angielsku. Opiekuje się nimi od strony formalnej, ale też dba, by dobrze im się mieszkało w ośrodku, do którego trafili. Przedstawia im zasady tam obowiązujące i poucza, co mogą robić, a czego nie mogą.
Oczywiście ma znacznie więcej obowiązków. Czuje się odpowiedzialna za tych ludzi, więc pomaga im przygotować się do spotkania z komisją przyznającą prawo do czasowego pobytu. Opowiada im, jak wygląda takie spotkanie i jakie mogą dostać pytania. Od mężczyzn czuć niepokój i brak wiary w sukces. Najwyraźniej zbyt wiele razy rozczarowali się w swoim życiu, by liczyć na szczęście. Kiedy jeden z nich dostaje papiery na cztery lata, nie może w to uwierzyć. Wietrzy podstęp lub jakąś pomyłkę.
Film Ana ma jedną wadę. Opowiada jakiś urywek rzeczywistości. Chwyta ulotną chwilę, parę rozmów, jeden dzień, wspólny obiad z wdzięcznym imigrantem. Bardzo brakuje tu szerszej perspektywy, czegoś więcej niż przelotne spojrzenie. Bo tak naprawdę niewiele się z tego filmu dowiadujemy, zwłaszcza jeśli mamy podstawową wiedzę na temat sytuacji we Francji.
Zobacz, jeśli:
– Lubisz krótkie dokumenty
– Interesujesz się problemami migracji
Odpuść sobie, jeśli:
– Jesteś przeciwny jakimkolwiek obcokrajowcom, chyba że płacą dolarami
Michał Zacharzewski
Ana, 2021, reż. Séraphine Charpentier-Andre
Ocena: 5/10
Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.