Niewiniątka

Na anonimowe, betonowe osiedle sprowadza się nowa rodzina. Ojciec, matka i dwie dziewczynki: autystyczna Anna, z którą nie ma właściwie żadnego kontaktu, i nieco młodsza, bo dziewięcioletnia Ida. Są wakacje, bez przerwy świeci słonce, więc dzieci spędzają wolny czas na podwórku. Zaprzyjaźniają się z się z miejscowymi dzieciakami, coraz częściej wypuszczają się do pobliskiego lasu…

Coś jest takiego w Niewiniątkach, że od razu czujemy niepokój. Minimalistyczna ścieżka dźwiękowa, zdehumanizowany beton bloków i klatek schodowych, no i same dzieci. Dziwnie poważne, obserwujące, trochę znudzone. Okrutne. Reżyser sporo czasu poświęca wprowadzeniu nas w ten świat. Podgląda rozmowy swoich bohaterów, wgryza się w ich psychikę, odnajduje w nich skazy. W pewnym momencie pokazuje, że chłopiec potrafi zakrzywiać tor lotu spadających przedmiotów. I wtedy jesteśmy w domu. Wiemy już, z czym mamy do czynienia.

Niewiniątka to horror psychologiczny, opowieść o dziwnej eksplozji mocy (czego zresztą dowiadujemy się już ze zwiastuna). Przy czym reżyser nie zagłębia się w konwencję science fiction. Nie szuka przyczyn, patrzy na skutki. Stara się pokazać, co by było, gdyby niektóre dzieciaki rzeczywiście mogły więcej. Czy nadal wydawałyby się tak niewinne, jakimi je widzimy?

Temat ten kino podejmowało już kilkukrotnie, choćby w Carrie czy Wiosce przeklętych. Niewiniątka mają jednak inną konwencję. Bardziej stonowaną, kameralną, nieśpieszną, idącą pod prąd przyzwyczajeniom widzów (patrz końcowy pojedynek rozegrany w ciszy). Wybierając się do kina, trzeba przygotować się na bardzo spokojną opowieść, w której wątek nadnaturalny jest tylko dodatkiem. Kolejną warstwą interpretacyjną. Zresztą każdy zobaczy tu co innego…

Zobacz, jeśli:
– Lubisz kino skandynawskie
– Szanujesz horrory nieoczywiste
– Wybierasz się do Romsas w Oslo

– Boisz się dzieci

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz, jak cierpią zwierzaki
– Liczysz na krew i efekty specjalne
– Masz uczulenie na powolną akcję

Michał Zacharzewski

Niewiniątka, De uskyldige, The Innocents, 2021, reż. Eskil Vogt, wyst. Rakel Lenora Fløttum, Alva Brynsmo Ramstad, Sam Ashraf, Mina Yasmin Bremseth Asheim, Ellen Dorrit Petersen, Morten Svartveit, Kadra Yusuf, Lisa Tønne, Irina Eidsvold Tøien

Ocena: 8/10

Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.