Chiny: Wieś 2.0

W ciągu ostatnich dziesięciu lat tysiące chińskich rolników porzuciło pracę w polu i zajęło się e-biznesem. A dokładniej handlem w internecie i produkcją towarów przeznaczonych do sprzedaży w sieci. Wielu szansę tę wykorzystało i znacznie poprawiło swoją sytuację. Bo – jak twierdzą twórcy półgodzinnego dokumentu Chiny: Wieś 2.0, dostępnego po polsku w darmowym serwisie Arte.tv – dziś większość zakupów robi się w internecie. W wielu miastach kupuje się tak dużo, że kurierzy zostawiają paczki w ulicznych punktach odbioru, czyli na przystankach i chodnikach…

Twórcom filmu udało się dotrzeć do ludzi, którzy skutecznie prowadzą internetowe przedsięwzięcia. Jednym z nich jest 31-letni milioner Su Junping z prowincji Yunnan, mężczyzna specjalizujący się w handlu srebrnymi, ręcznie produkowanymi czajnikami. To drogie cacka, kosztujące po kilkaset euro. Początkowo miał problem ze sprzedaniem kilku sztuk, które kupił od rzemieślnika ze swojej wsi. Dziś sprzedaje ich tak dużo, że zatrudnia blisko 300 osób. Osoby z jego wsi, które porzuciły rolnictwo na rzecz produkcji czajników, przyznają dziś, że zarabiają nawet dziesięć, a nawet dwadzieścia razy więcej niż kiedyś.

Lu Zhenhong zaczynał przed dziesięciu laty od niewielkiego sklepu ze sprzętem kempingowym. Dziś ma olbrzymi magazyn i parę zakładów produkcyjnych, utrzymuje tysiące ludzi. Takich jak on powoli przybywa, gdyż władze robią wszystko, by wyzwolić w społeczeństwie ducha e-commerce’u. Organizują na przykład darmowe kursy, podczas których uczą handlu internetowego, wskazują najnowsze trendy i rozwiązania. Starają się też docierać do kolejnych wsi ze światłowodami i nowoczesnymi technologiami, tak by coraz więcej obywateli miało dostęp do bardzo szybkiego internetu oraz taniej, sprawnej poczty.

Stąd właśnie zmieniający się krajobraz chińskiej wsi. W Chiny: Wieś 2.0 odwiedzamy miejsca, gdzie pola uprawiają jedynie starsi, starając się w ten sposób podtrzymać tradycję. Młodzi siedzą przed komputerami i walczą o poprawę swojego statusu. Wielu z nich stać już na luksusy, których pozazdrościć może im wielu Europejczyków. Mają dobre samochody i duże mieszkania, a dzieci posyłają do prywatnych szkół. Tak zmienia się rzeczywistość. Nadchodzi XXI wiek…

Zobacz, jeśli:
– Interesujesz się rozwojem e-handlu
– Ciekawią cię Chiny

Odpuść sobie, jeśli:
– Unikasz chińskich produktów
– Nie cierpisz dokumentów

Michał Zacharzewski

Chiny: Wieś 2.0, China: Dörfer mit E-Commerce, 2018, reż. Marion Lippmann

Ocena: 7/10

Polub nas na Facebooku.
Spis naszych recenzji na serwisie Media Krytyk.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.