Kot w ścianie

Vesela Kazakova i Mina Mileva pochodzą z Bułgarii i od pewnego czasu współpracują ze sobą. Do tej pory kręciły dokumenty – Kot w ścianie jest ich fabularnym debiutem, dramatem społecznym utrzymanym w duchu filmów Kena Loacha. Dla Brytyjczyków to spojrzenie na problemy imigrantów jest chyba niezbyt odkrywcze. W Polsce wydaje się ciekawe, gdyż pokazuje kurioza systemu socjalnego

Akcja Kota w ścianie dzieje się w ubogiej dzielnicy Peckham położone w południowo-wschodnim Londynie. W jednym z wielu tamtejszych bloków komunalnych mieszka Irina razem ze swoim bratem oraz dzieckiem. Kobieta od lat ciężko pracuje, dzięki czemu udało jej się wykupić lokal na własność. Zasiłkami socjalnymi brzydzi się i nie pozwala bratu z nich korzystać. Uważa po prostu, że człowiek powinien sam zarobić na swoje utrzymanie, przynajmniej póki jest w stanie pracować.

Pewnie popełniła błąd. Po wykupieniu mieszkania musi płacić wysoki czynsz, którego komunalni najemcy nie płacą. Nie zapłacą też za wymianę całkiem dobrych okien, na którą zdecydowała się spółdzielnia. Irinę będzie ona kosztować 25 tysięcy funtów – dużo, gdyż spółdzielni utrzymującej się z miejskiej pomocy nie zależy na niskich cenach. A socjalni lokatorzy nie szanują budynku, który nie należy do nich. Zasikana winda i pomazane ściany to rzeczywistość, na którą musi godzić się bohaterka.

Któregoś dnia znajduje na korytarzu kota i go przygarnia. Dopiero po dłuższym czasie zjawia się po niego jego właścicielka. Oskarża Irinę o kradzież zwierzęcia. „Bułgarzy kradną nasze koty, kradną nasze posady. Nie są miło widziani w naszym społeczeństwie”, rzuca agresywna kobieta, choć sama żyje z zasiłku i pracą się nie hańbi. To jedna z wielu scen, które wydarzyły się naprawdę. Vesela opisała to, z czym sama się zetknęła podczas dwudziestu lat, które jak dotąd spędziła w Londynie.

Kot w ścianie całkiem nieźle pokazuje społeczność imigrantów i problemy, z jakimi się spotykają. Także często niesprawiedliwe ich traktowanie. Szkoda, że autorkom nie udało się uniknąć dłużyzn, a samą historię trudno nazwać odkrywczą. Świat jest przecież pełen historyków zmuszonych do prac fizycznych i pyskatych biorców socialu, którzy uważają, że ciężko pracujący imigranci ich okradają.

Zobacz, jeśli:
– Interesujesz się problematyką emigrancką
– Ciekawi cię, co kot robił w ścianie

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz dramatów społecznych
– Samemu żyjesz z socjalu

Michał Zacharzewski

Kot w ścianie, Cat in the wall, 2019, reż. Vesela Kazakova, Mina Mileva, wyst. Irina Atanasova, Angel Genov, Orlin Asenov, Gilda Waugh, Jon-Jo Inkpen, Kadisha Gee Kamara, Chinwe Nwokolo

Ocena: 5/10

Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.