Bar (2017)

To ciekawy film. W sumie nawet aktualny. Zaskakujący, trzymający w napięciu i śmieszący dzięki licznym elementom komediowym. Nie wiem, czy wprowadzenie ich było dobrym pomysłem. Na pewno zabiło klimat zagrożenia, ale też sprawiło, że Bar ogląda się z przyjemnością. Twórcom udało się bowiem przygotować kilka niespodzianek i zaskakujących zwrotów akcji. Zresztą sam pomysł wyjściowy miał spory potencjał.

W kilkuminutowym mastershocie obserwujemy na przemian klika osób maszerujących jedną z głównych ulic w Madrycie. Wszystkie ostatecznie spotykają się w niewielkim barze serwującym kawę i coś do przegryzienia. Ot, dzień jak co dzień. Przynajmniej do momentu, kiedy wychodzący z lokalu mężczyzna zostaje zastrzelony przez snajpera. Człowiek, który rusza mu na pomoc, ginie w identyczny sposób. Dla przerażonych gości, podobnie jak i dla prowadzącej lokal pary, szybko staje się oczywiste, że przez pewien czas na zewnątrz nie wyjdą…

Zdradzę od razu, że Bar nie jest filmem o samotnym strzelcu czyhającym na niewinne ofiary. Twórcy pociągnęli tę historię w innym kierunku, niby banalnie prostym, a jednocześnie niebanalnym. Udało im się przy okazji pokazać kilka stereotypowych, typowych dla kina hiszpańskiego postaci. Każda z nich nieco inaczej reaguje na zagrożenie i każda ma swój sposób na wydostanie się z opresji. Bar to zresztą podręcznikowy obraz funkcjonowania grupki obcych sobie ludzi w sytuacji kryzysowej. Dla studentów psychologii jak znalazł.

Film pokazano poza konkursem na festiwalu w Berlinie. Krytykom spodobał się, przypominał im produkcje Carpentera czy wręcz Bunuela. Ten pierwszy trop wydaje się trafniejszy, nie tylko z uwagi na klasyczny humor. Twórcy starają się pokazać więcej niż samą historię z baru. W tym celu włączają w akcję telewizję, dzięki której zasiewają w widzu ziarenko niepewności. Jak taka sytuacja zakończyłaby się w Polsce?

Zobacz, jeśli:
– Lubisz oryginalne pomysły w kinie
– Prowadzisz bar lub wybierasz się do Madrytu
– Interesujesz się kinematografią hiszpańskojęzyczną

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz filmów, w którym są trupy

Michał Zacharzewski

Bar, The Bar, El Bar, 2017, reż. Álex de la Iglesia, wyst. Blanca Suárez, Mario Casas, Carmen Machi, Secun de la Rosa, Jaime Ordóñez, Terele Pávez

Ocena: 6/10

Polub nas na Facebooku.
Spis naszych recenzji na serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.