
Exit 8 to ekranizacja mało znanej gry japońskiej, horroru bazującego na obserwacji. Film wyszedł z tego bardzo interesujący. Może nie straszny, ale utrzymany w klimacie Stefy zmroku, lekko niepokojący i dający do myślenia.
Głównego bohatera poznajemy w zatłoczonym metrze i tę scenę obserwujemy z jego oczu, zupełnie jak w grze. Właśnie jedzie do domu, odcięty od całego świata, niereagujący na żadne bodźce. Pewnie cholernie zmęczony. Kiedy wysiada, odbiera telefon od byłej dziewczyny, która mówi mu, że jest w ciąży. I zastanawia się, czy zatrzymać dziecko. Bohater deklaruje, że zaraz przyjedzie do niej do szpitala. Kiedy jednak wchodzi w podziemny korytarz wyłożony kafelkami i prowadzący do wyjścia numer 8 (tytułowe Exit 8), utyka tam na dobre.
Korytarz skręca w lewo, potem w prawo, prowadzi obok kilku plakatów reklamowych i pary drzwi, po czym znów skręca w lewo i za budką fotograficzną odbija w prawo. A tam znów to samo. I znów to samo. Tak bez końca. Dopiero po pewnym czasie bohater orientuje się, że to rodzaj gry. Jeśli na korytarzu zauważy jakąś anomalię, powinien się cofnąć. Jeśli nie zauważy, powinien iść dalej…
Pewnym zgrzytem – przynajmniej dla europejskiego widza – mogą być histeryczne zachowania mężczyzny przypominające te bohaterów kreskówek. Potrafi on rzucić się na ziemię i rozpłakać, jakby właśnie występował w Dragon Ballu. Exit 8 skutecznie buduje jednak klimat i zachęca do zabawy razem z bohaterem. W produkcji można doszukiwać się pewnych tez dotyczących japońskiego społeczeństwa. Przecież te powtarzające się korytarze to ani chybi kolejne dni pracy współczesnego niewolnika jednej z wielkich korporacji, podobne do siebie i prowadzące donikąd. Tylko czy z kieratu istnieje równie dobre wyjście?
Zobacz, jeśli:
– Lubisz adaptacje gier
– Cenisz nietypowe pomysły
– Kręcą cię horrory psychologiczne
Odpuść sobie, jeśli:
– Kochasz jump scare’y
– Liczysz na dużo krwi
Michał Zacharzewski
Exit 8, 2025, reż. Genki Kawamura, wyst. Kazunari Ninomiya, Naru Asanuma, Yamato Kôchi, Kotone Hanase, Nana Komatsu, Hikakin, Hirota Otsuka
Ocena: 7/10
Polub nas na Facebooku, TikToku, BlueSky i Instagramie.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.