
Mówi się, że Bóg jest dobry i sprawiedliwy. Pisklaki już na wstępie każą nam w to powątpiewać. Oto poznajemy trójkę maluchów. Siedmiolatków, które nie widzą. Nie mają łatwo, a zaraz będą miały jeszcze trudniej, bo opuszczą rodzinne domy i przeniosą się do szkoły dla niewidomych z internatem w podwarszawskich Laskach. Tam rozpoczną naukę życia…
Każde z nich jest inne. Rezolutna Zosia wydaje się najbardziej otwarta. Dużo mówi, okazuje czułość, fantazjuje, śmieje się i żartuje, choć najłatwiej też się wzrusza i najczęściej płacze. Oskar jest za to nieśmiały. Pomocny, otwarty, ale pozbawiony tej odwagi, którą ma Zosia. Być może dlatego ucieka w świat muzyki, pobrzękując na pianinie. Z kolei Kinga wydaje się najdojrzalsza. To dziewczynka konkretna i uczynna, chwilami zaskakująco poważna i opiekuńcza. Jako jedyna coś tam widzi, dlatego stara się pomagać pozostałej parze.
W filmie Pisklaki obserwujemy ich przez rok. Od pożegnania z rodzicami i przyjazdu do obcej sobie szkoły, próby nauczenia się jej architektury, poznania wszystkich zakamarków, przez tęsknotę za domem i próby nawiązania przyjaźni. Życie tu nie jest łatwe. Trzeba wiele się uczyć, stawać się samodzielnym, pokonać strach i osamotnienie. Wreszcie zacząć postępy, przystosowywać się do odległej dorosłości, która nadejdzie szybciej, niż się to wydaje.
Lidia Duda już wcześniej kręciła filmy dokumentalne o niepełnosprawnych dzieciach. To spore wyzwanie. Trzeba przekonać do siebie rodziców, przyzwyczaić maluchy do swojej obecności, dotrwać do końca zdjęć. Na szczęście się udało. Powstała wzruszająca opowieść o siedmiolatkach, które muszą zmagać się z niepełnosprawnością. Kiedy one uczą się świata, my uczymy się, że wcale tak pod górkę nie mamy.
Zobacz, jeśli:
– Lubisz dokumenty
– Ciekawią cię losy niewidomych dzieci
Odpuść sobie, jeśli:
– Empatię masz na poziomie konia
– Nie cierpisz obrazów czarno-białych
Michał Zacharzewski
Pisklaki, 2022, reż. Lidia Duda
Ocena: 7/10
Polub nas na Facebooku, TikToku i Instagramie.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.