Gwizdek

Gwizdek to nagrodzony na festiwalu w Sundance krótkometrażowy film dokumentalny. Jego bohaterem jest Marcin Batko, polski sędzia piłkarski, rozjemca pracujący na poziomie najniższych lig podkrakowskich.

Obraz utrzymany jest w typowej dla polskiego dokumentu konwencji realizmu depresyjnego. Nie ma tu tej pięknej Polski, o której tyle słyszymy, magicznych krajobrazów, wystawnych wiejskich domów, zadbanych ogródków. Jest za to szaro, zimno, plucha. Prowincjonalne boiska, po których biega Batko, smucą blaszakami szatni, szczękami ławek trenerskich, bandytami tłukącymi się gdzieś za linią boczną. Czasem przez boisko przebiegnie bażant, innym razem przedrepcze jakiś spóźniony kibic.

Nie jest łatwo również ze względu na presję, którą wywierają na sędzim wszyscy – zawodnicy, trenerzy, działacze, kibice. Każda decyzja wiąże się ze stekiem bluzgów i obelg. Pochwał nie ma, jest cały czas ostra jazda. Jak może się człowiek czuć, kiedy idzie do roboty będącej bardziej pasją niż źródłem sensownych zarobków, stara się wykonać ją tak dobrze jak tylko możliwe, a tak naprawdę jest dołowany i hejtowany na każdym kroku?

Depresyjność filmu Gwizdek pogłębiają dość siermiężne warunki starego, opalanego węglem domu, w którym mieszka wraz z matką. Interes, który próbował zrobić, kompletnie nie wypalił, przez co matka ciosa mu kołki na głowie. Gdzieś w tle widać klęskę Polski na festiwalu Eurowizji czy problemy ze znalezieniem dobrej pracy. Właściwie tylko kot Maciej go wspiera. Kot, dziewczyna i poczucie humoru twórców, bo nie da się ukryć – reżyserowi Grzegorzowi Zaricznemu udało się uchwycić kilka zabawnych momentów.

Szanujcie swoich Gwizdków. Nie mają lekko.

Zobacz, jeśli:
– Interesujesz się piłką nożną i sędziowaniem
– Lubisz dokumenty realizmu depresyjnego

Odpuść sobie, jeśli:
– Masz gdzieś losy obcych ludzi
– Nie lubisz krakusów i podkrakusów

Michał Zacharzewski

Gwizdek, 2012, reż. Grzegorz Zariczny, wyst. Marcin Batko

Ocena: 6/10

Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.