
Ten film trwa zaledwie osiem minut. Wyreżyserował go Nacho Vigalondo według własnego pomysłu. Chyba nie spodziewał się, jaką zrobi dzięki niemu karierę. O 7:35 rano zrobiło się głośno najpierw w Hiszpanii, potem w Europie, wreszcie na całym świecie. Skończyło się na nominacji do Oscara oraz Europejskiej Nagrody Filmowej, a także wieloma propozycjami, z których reżyser ochoczo skorzystał. Ale czy rzeczywiście film jest taki genialny? Tu już opinie są podzielone.
Mamy poranek gdzieś w Hiszpanii. Młoda, atrakcyjna kobieta wchodzi do kawiarni, by zjeść śniadanie i napić się kawy. Ma jednak nieodparte wrażenie, że klienci lokalu oraz kelnerzy dziwnie się zachowują. I rzeczywiście, w lokalu znajduje się zamachowiec. Człowiek ten… nieoczekiwanie zaczyna śpiewać, zmuszając pozostałych zebranych do udziału w „zabawie”. Najwyraźniej rozdał wszystkim karteczki z kwestiami i oczekuje, że będą bawić się razem z nim.
Piosenka wpada w ucho, zakończenie jest zaś efektowne i zaskakujące. 7:35 rano jest filmem zabawnym, ale też niepokojącym, a wreszcie nieco absurdalnym, wręcz ironicznym. Uświadamia przy okazji, że granica pomiędzy odwagą a terrorem jest stosunkowo niewielka, a tłumione emocje są w stanie eksplodować w postaci nieprzewidywalnych i na pewno niezdrowych działań.
Wielką zaletą 7:35 rano jest to, że film bawi i jednocześnie daje do myślenia. Na różne tematy. Obraz widziało kilkoro moich znajomych i każdy dostrzegł tu coś innego. Z drugiej strony pomysł nie jest zbyt skomplikowany, zaś sama historia bywa określana mianem płytkiej. Ale tak to już jest z kinem. Jednym podoba się to, inni wolą tamto, rzadko kiedy wszyscy zachwycają się tym samym. Życie!
Zobacz, jeśli:
– Lubisz szorty
– Lubisz musicale
Odpuść sobie, jeśli:
– Liczysz na głęboką treść
– Nie przepadasz za językiem hiszpańskim
Michał Zacharzewski
7:35 rano, 7:35 de la mañana, 2003, reż. Nacho Vigalondo, wyst. Nacho Vigalondo, Marta Belenguer, Borja Cobeaga, Javier Reguilón, Alejandro Garrido, Velasco Broca, Manuel Nebreda, Alejandro Tejerías
Ocena: 7/10
Polub nas na Facebooku i Twitterze.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.