Netflix: To się nigdy nie uda

Lubię insiderskie spojrzenie na dobrze pomyślane biznesy. A autorem książki Netflix: To się nigdy nie uda jest Marc Randolph, współzałożycie i pomysłodawca Netfliksa. Firmy, która zrewolucjonizowała rynek VOD i wypowiedziała wojnę telewizji. Która stworzyła platformę, na której filmy oglądają dziś miliony widzów na całym świece. Problem w tym, że Netflix Marca Randolpha nie miał wiele wspólnego z dzisiejszym koncernem…

Randolph wymyślił sobie wypożyczalnię płyt DVD. Dawno, dawno temu, w 1997 roku, kiedy ta technologia dopiero raczkowała, a legalnie wydane filmy można było policzyć palcach jednej ręki (no dobra – na nogach kulawej stonogi). W tamtych czasach w Ameryce na każdym rogu stała wypożyczalnia kaset video Blockbustera, która miała olbrzymie ilości pieniędzy… Mogła bez problemu wejść na rynek DVD. Stąd pomysł wydawał się ryzykowny. Randolph założył jednak dwie rzeczy. Że będzie miał w ofercie każdy film wydany legalnie w USA i że usługi będzie świadczył przez internet.

Pachnie dzisiejszym Netfliksem? Może trochę, choć tak naprawdę nie bardzo. Dzisiejszy Netflix to przecież streaming, filmy dostępne dzięki kilku kliknięciom. Wtedy zaś, w początkach ery internetowej, ściągniecie wysokiej jakości zdjęcia trwało niekiedy pół minuty. Randolph chciał udostępniać filmy za pośrednictwem tradycyjnej poczty, a w internecie opublikować jedynie ich katalog wraz z formularzem umożliwiającym zamawianie kopii. Miał też inwestora, swego mentora Reeda Hastingsa, a także niemal zerową wiedzę o rynku filmowym, technologii DVD czy stronach internetowych…

Książkę Netflix: To się nigdy nie uda czyta się z zainteresowaniem. To taka pogawędka pełna anegdot, odtworzonych z pamięci rozmów, ciekawych biznesowych casusów, ale i opowieści o znajomych, kumplach, rodzinie. Sporo z niej można wynieść, a przede wszystkim można się nakręcić do działania. Tyle że opowieść kończy się w 2004 roku, kiedy Randolph zrezygnował ze stanowiska CEO. Netflix był wówczas internetowo-pocztową wypożyczalnią filmów DVD z rozbudowanym systemem dobierania rekomendacji. I nie zarabiał na siebie…

Joel

Netflix: To się nigdy nie uda
Autor: Marc Randolph
Tytuł oryginału: That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea
Przekład: Agnieszka Brodzik
Wydawnictwo: SQN

Polub nas na Facebooku.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.