Drugi akt

Drugi akt to film dziwny. Nietypowy tak pod względem formy, jak i treści, skutecznie nabijający się z kina i podejmujący filozoficzną dyskusję o kondycji człowieka współczesnego. Różnie tę historię można interpretować i wiele rzeczy z niej wyciągnąć. Albo i wszystko scancellować.

Trafiamy na plan filmu, który wygenerowała sztuczna inteligencja, i przez osiemdziesiąt minut projekcji przyglądamy się kilku zaledwie scenom rozmów. W większości z nich dwie postacie wędrują gdzieś bez końca, tocząc dyskusje o twórczości i sztuce. Przecina to wszystko równie przeciągnięta pogawęka w restauracji, gdzie biedny kelner nie jest w stanie nalać gościom wina. Stopniowo granice między rzeczywistością a kinem zacierają się i w końcu nie wiemy już, co takiego oglądamy. Kto mówi, a kto gra.

Dupieux tym razem nie idzie na łatwiznę. Wymaga od widza, by skupił się na dialogach, by towarzyszył bohaterom w ich dyskusjach i wyciągał z nich wnioski. Rzuca przy okazji masę tematów, nad którymi powinni pochylić się miłośnicy kina. Pyta o znaczenie sztuki, o rolę artysty, o wzajemne ich związki i pozycję widza. Dodaje do tego dławiący i tą branżę lęk przed sztuczną inteligencją. Lęk uzasadniony, nawet jeśli Dupieux wydaje się nas uspokajać.

Jestem przekonanym, że Drugi akt podzieli publiczność. Przeciętni widzowie się od niego odbiją, usną po pierwszych dziesięciu minutach lub po prostu popukają się w głowę, rozczarowani brakiem morderczych części samochodowych. Nieliczni dotrwają do końca, a i tak część uzna tę produkcję za zbyt płytką, a część za zbyt głęboką. A ona jest po prostu zabawna…

Zobacz, jeśli:
– Lubisz kino Dupieux
– Nie przeszkadza ci dużo gadania

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz rozciągniętych scen
– Nie podoba ci się pomysł na film

Michał Zacharzewski

Drugi akt, Le deuxième acte, 2024, reż. Quentin Dupieux, wyst. Léa Seydoux, Vincent Lindon, Louis Garrel, Raphaël Quenard, Manuel Guillot, Françoise Gazio, Régine Mondion, Valérie Vogt, Hélène Alexandridis, Kim Barrouk, Sandra Guerbois

Ocena: 7/10

Polub nas na FacebookuTikToku, BlueSky i Instagramie.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.