Stopmotion

Recenzje krytyków w najlepszym razie nijakie. Średnie ocen widzów na czołowych portalach marne, żeby nie powiedzieć słabe. A jednak Stopmotion regularnie pojawia się w zestawieniach najlepszych horrorów roku. Jakim cudem? Już śpieszę z odpowiedzią.

Otóż Stopmotion nie jest typowym amerykańskim horrorem, krwawą opowieścią, w której co chwila coś wyskakuje zza kadru, demon skutecznie zabija kolejnych oszołomów, a seryjny morderca biega z siekierą. To film artystyczny, który – podobnie jak chociażby Dom osobliwości – stawia na niespieszną historię budującą klimat grozy. I nie wszyscy ten klimat czują. Ci, którzy zaczynają ziewać już w piątej minucie, szybko się zirytują i nie będą się bać.

Ella (Aisling Franciosi), córka znanej animatorki Suzanne (Stella Gonet), pomaga starszej już i cierpiącej na artretyzm matce nakręcić krótki film poklatkowy. Pracowicie animuje figurki, jednak spotyka się z ciągłą krytyką. Czuje się tym coraz bardziej zmęczona i rozczarowana. Kiedy matka na skutek wylewu zapada w śpiączkę, Ella postanawia sama dokończyć film. Ten staje się jej obsesją, rodzajem choroby, która odcina ją od świata. Jedynym kontaktem z otoczeniem pozostaje mała dziewczynka, która regularnie ją odwiedza i podpowiada, co chciałaby zobaczyć.

Artystyczne filmy trzeba lubić, żeby docenić Stopmotion. Bo to kino powolne, przetykane animowanymi wstawkami, starające się bardziej oddziaływać na psychikę niż na zmysł wzroku. Niewielu aktorów, jeszcze mniej lokacji, stosunkowo niewiele wydarzeń i zaledwie parę krwawych scen sprawiają, że wielu widzów uważa tę brytyjską produkcje za nudną. Innych ona urzeka, dostrzegają w niej próbę ucieczki od hollywoodzkiej sztampy, chęć zaproponowania widzom czegoś nowego, nietypowego. Warto sprawdzić, w której jest się grupie.

Zobacz, jeśli:
– Lubisz horrory nietypowe
– Nie oczekujesz tu jump scare’ów

Odpuść sobie, jeśli:
– Nie cierpisz widoku krwi
– Dla ciebie akcja musi toczyć się wartko

Michał Zacharzewski

Stopmotion, 2023, reż. Robert Morgan, wyst. Aisling Franciosi, Tom York, Stella Gonet, Therica Wilson-Read, Bridgitta Roy, Caoilinn Springall, James Swanton, Jaz Hutchins, Joshua J Parker

Ocena: 6/10

Polub nas na FacebookuTikToku, BlueSky i Instagramie.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.