Czego nie uczą w szkole, czyli o nauce inaczej – John Lenihan

To nie jest książka z teoriami spiskowymi, opowieść o tym, że Bilderberg rządzi światem, ziemia jest płaska, szczepionki nie działają, a pieniądz cyfrowy zostanie w 2038 zagarnięty przez Rząd Światowy i wydany na wille na Lazurowym Wybrzeżu. Czego nie uczą w szkole, czyli o nauce inaczej autorstwa Johna Lenihana to książka o odkryciach naukowych, błędach badaczy, a nawet absurdalnych teoriach, które się nie sprawdziły, a przez lata ludzie w nie wierzyli. Przede wszystkim jednak to przewodnik po naukowych ciekawostkach.

Przykład? Lustro. Takie zwykłe, z przedpokoju, niby wiernie pokazujące człowieka, ale jednak zmieniające go. Czemu lewa nagle staje się prawa, a prawa lewą, tymczasem góra nie staje się dołem i odwrotnie? Albo jak powstał pierwszy termometr i po co? Czym mogły być słynne greckie ognie, jak budowano teleskop w Jodrell Bank i w jaki sposób wprowadzano regulacje ruchu ulicznego?

Książka składa się z kilkudziesięciu parostronicowych rozdziałów okraszonych zabawnymi, komiksowymi ilustracjami. Bywa ciekawa, ale też jest niełatwa, bo została napisana przez człowieka, który jest naukowcem. Nie zawsze też podążanie tokiem myślenia autora jest takie oczywiste. Przykładem niech będzie ten, wcale nie najtrudniejszy akapit. „Uważa się, że masy kontynentalne o grubości około 30 kilometrów ciągle przemieszają się z prędkością kilku centymetrów rocznie. Siły, które to powodują, nie wydają się tak tajemnicze, jak myślano w czasach Wegenera. Na przykład  blok lodowy można rozbić młotkiem, a przecież lodowce spokojnie spływają z gór. A kawałek toffi można skruszyć mocnym uderzeniem, ale też delikatnie rozciągnąć podczas żucia”.

Przyzam jednak, że Czego nie uczą w szkole, czyli o nauce inaczej potrafi zainteresować i wbić do głowy parę mniej bądź bardziej bezużytecznych faktów. Czemu symbol mnożenia przypomina krzyżyk bądź gwiazdkę? Dlaczego ludzie w Europie bali się kiedyś bananów i jaką truciznę zawiera gałka muszkatołowa? Kogo kręcą takie historie i nie boli się czytać powoli, z namysłem, będzie z lektury zadowolony.

Joel

Czego nie uczą w szkole czyli o nauce inaczej
Tytuł oryginału: Science in Action
Autor: John Lenihan
Przekład: Aleksandra Podolska-Stycharska
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej

Polub nas na FacebookuTikToku i Instagramie.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.