
O paradoksie dziadka – nie tylko bez dziadka, ale i bez podróży w czasie – opowiada hiszpański film Fatamorgana w reżyserii Oriola Paulo. Nie jest to obraz tak dobry jak Contratiempo, ale wciąż warty uwagi.
Vera Roy (Adriana Ugarte) pracuje jako pielęgniarka w miejskim szpitalu i wraz z mężem (Álvaro Morte) wychowuje malutką córeczkę. Właśnie wprowadzają się do nowego domu, w którym ćwierć wieku wcześniej doszło do tragedii. Dwunastoletni Nico zauważył sąsiada mordującego żonę i uciekając przed nim wpadł pod samochód. Zginął na miejscu. Na strychu została jeszcze jego kamera, na którym nagrywał swoje piosenki…
Właśnie za jej pośrednictwem – i z pomocą szalejącej nad miastem burzy – Vera kontaktuje się z chłopakiem. Nie wiadomo jak, ale jest w stanie z nim porozmawiać. Początkowo zszokowana, postanawia ostrzec go przed niebezpieczeństwem. Prawdopodobnie ratuje mu życie, ale… zmienia własne. Kiedy rano budzi się, nigdzie nie może znaleźć swojej córki. Wszyscy twierdzą, że jej nie ma. W szpitalu tytułują ją panią doktor, za to mąż uważa za koleżankę. I jakoś Vera nie potrafi zrozumieć, że wszystko to się zmieniło za sprawą jednej rozmowy z Nico…
Próba odnalezienia się w nowej rzeczywistości trwa w Fatamorganie zdecydowanie za długo. Reżyser niepotrzebnie brnie w ten wątek, który nas, widzów, niczym nie może zaskoczyć. Przecież my wiemy, co się wydarzyło, i z politowaniem patrzymy na miotającą się kobietę. W efekcie pojawiające się we wstępie napięcie gdzieś znika, by powrócić dopiero w finale. Za dużo w Fatamorganie jest z telenoweli, za mało rasowego thrillera i wodzenia widza za nos.
Fatamorgana obiecuje więcej niż jest w stanie dowieźć, a mimo to ogląda się ją z zainteresowaniem. Naprawdę dobrze bawiłem się podczas seansu i dlatego doceniam ten film, choć mam świadomość, że mógłby być lepszy. Pomysł był, zabrakło ciekawszego rozwinięcia i zapanowania nad materiałem. Gdyby Oriol Paulo miał okazję porozmawiać z młodszym sobą, powinien zalecić cięcia.
Zobacz, jeśli:
– Lubisz paradoksy czasu
– Cenisz kino hiszpańskie
Odpuść sobie, jeśli:
– Nie lubisz kina science fiction
– Liczysz na dzieło na poziomie Contratiempo
Michał Zacharzewski
Fatamorgana, Durante la tormenta, 2018, reż. Oriol Paulo, wyst. Adriana Ugarte, Chino Darín, Javier Gutierrez, Álvaro Morte, Nora Navas, Miquel Fernández, Clara Segura, Mima Riera, Aina Clotet, Francesc Orella, Ana Wagener, Belén Rueda, Silvia Alonso
Ocena: 7/10
Polub nas na Facebooku, TikToku i Instagramie.
Polub nas w serwisie Media Krytyk.
Sprawdź dostępność na platformach filmowych i VOD.